I am a Merrican, a Merrican | am
Het is duidelijk dat de Grondwet een onzinnige grond blijkt: want de Grondwet bepaalt niet goed wat wenselijk is. Als de Grondwet A Merrycan Dream niet bevat, hoe moet die dan beschermd worden?
Rechten-Cultuur-kunst.. Geloof en persoon..
De Geest van de Wet en Jan Willems database van abstracties.
Bovendien zou moeten gelden dat de kritiek van “de westerse invulling” van mensenrechten afneemt: door bijvoorbeeld geen theorie over “de mens” te vooronderstellen:
” Ideeën hebben nu eenmaal geen windrichting.(1)
Maar ze hebben wel een generatieve context: een conceptualisatiekader (of een kaderconceptualisatie).
“Kerst 2018: de EU scoort in opiniepeilingen beter dan in tijden. Een paar jaar zonder onbeheersbare vluchtelingengolven of gruwelijke terreuraanslagen doet wonderen, ziet correspondent Joris Luyendijk. “Maar die goede peilingen kunnen niet verhullen dat het de EU totaal ontbreekt aan een Europese publieke opinie, ofwel een ‘demos’. Met het vertrek van de Britten zal de kritiek op de EU alleen maar verder verstommen. Niets illustreert het tekort van een ontbrekende Europese publieke opinie beter dan het Brexit-proces zelf.(bron: e-mail de Correspondent 25 december 18)
“Hoe nu verder?
Kijk, Jean Monnet was een visionair zonder .. visie?
Als wiskunde wordt vervangen door Picasso, waarom moet rechten dan de wiskunde vervangen?
Communitair/communautair principe staat, maar is onvoldoende ingevuld? Samen.. negatieve vrijheid.. Convivialisme?
“Niets” bindt ons? Een ordinale faut? Maar daar is wel iets.. Waarom hebben we een rechtssysteem? Vanwege het problematische karakter van geweld.
Law is supposed to reshape – warp – “the commodities provided by nature.”
Het recht richt zich op het beteugelen van natuurgeweld, zoals de monopoliepositie.
“The Jean Monnet Prize for European Integration rewards implemented projects (or projects under implementation) that contribute to promoting or strengthening European integration.(2)
Aha! Engrenage!
“Recreate your history beyond destruction. Madaniya.(3)
Maar dat klinkt als.. onze geschiedenis op een expressieve wijze invullen. Kunst..geschiedenis. “There is no substitute for consciousness, obviously.
Net zoals de geest van de wet niet met letters lijkt te kunnen worden vastgelegd.
Kunstrechten? De esthetiek van de overzichtelijkheid? Bewustzijn van het recht zou het bewustzijn op de correcte wijze moeten hervormen.. Hoe deed de traditionele ethiek dat? Middels het voorstellingsvermogen.
Moet internationaal recht dan vervangen worden door metarecht? Dan trap je immers meer op de tenen van de cultuur, i.e. kunst, i.e. vormgegeven bewustzijn.
Waarom lijkt het toch dat mannelijk” plakt aan “agressieve creativiteit” wat verward wordt met “hyperfocus?
.
(1) https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/22/rechten-van-de-mens-zijn-geen-luchtkastelen-a3126791
(2) https://europeanconstitution.eu/jean-monnet-prize
(3) https://www.almadaniyamag.com/english/2018/12/10/ana-insan-madani-sali-hamada