Aphemeral

“Er zijn twee bronnen die in elk verhaal naar voren komen: langetermijndoelen hebben en succes en [daarvoor] erkenning krijgen.

Nu staat het er waarschijnlijk niet opzettelijk, maar nu wordt er gesuggereerd dat succes iets is dat je krijgt, niet iets dat je hebt. Maar dat is ook precies het punt: dat je succes lijkt te kunnen hebben is iets waar mensen door geinspireerd raken: dat het iets zou kunnen zijn dat je aan komt waaien maakt het niet alleen niet reproduceerbaar, maar onmogelijk om als model te fungeren. En hier is het model alles.

Ander punt: er staat “en.” Maar kun je ergens zodanig in slagen dat je er zelfs erkenning voor krijgt en dat zonder “langetermijndoelen” te hebben? Het zijn natuurlijk twee verschillende dingen, maar ze lijken onlosmakelijk.

“Een van de resisters zei: bij mij in de wijk werd je óf stratenmaker óf crimineel. Omdat hij goed kon leren, werd hij door zijn omgeving gezien als geleerde. Het werd zijn taak, zijn identiteit. De manier waarop anderen naar je kijken, is heel belangrijk voor je identiteit.

Zie Antonie Vos. Zie Berend Maarsingh.

Vraag: “Hoe kom je als kind aan langetermijndoelen?
Woord: “Bijvoorbeeld door het hebben van een positief rolmodel.

Goeie vraag! Niet eerder gehoord.

“Een vrouw die ik interviewde, groeide op in een criminele gemeenschap. Haar vriend was drugshandelaar. Op de middelbare school zei de docent tegen haar: “Jij gaat het maken. Toen werd ze gezien, en dat moest ze dan ook waarmaken, vond ze.

Zie hierboven.

“Uit mijn onderzoek blijkt dat criminele actoren juist ook als moreel kompas kunnen fungeren. Resisters zien van dichtbij welke nadelen criminaliteit met zich meebrengt.

Precies! De wetmatigheden zijn er dus juist niet!

Vraag: “Hulpverleners moeten volgens jou een ‘krachtgericht handelingsperspectief’ hanteren. Wat is dat?
Woord: “Wijkagenten en jongerenwerkers zijn vooral bezig met het elimineren van risico’s. Maar wat zij zien als een risico kan ook een bron van veerkracht zijn. Daarom zeg ik: vraag de resisters naar wat hun omgeving voor hen betekent.

“Wat hun omgeving voor hen betekent.” Want de context bepaalt de betekenis van hetgeen er gebeurt.

 

Floor Rusman – https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/06/foute-vrienden-en-toch-eerlijk-blijven-a1605537 6 juni 18


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *