A Tan

“Deze herfst werden de dalende kijkcijfers van RTL Late Night zelf nieuws – en dus een self-fulfilling prophecy. De redactie ging beter letten op het aandeel RTL-gerelateerde gasten, Tan deed niet veel anders dan in de jaren van de grote successen: hij was lief voor onbekende gasten, maar legde premier Rutte na de presentatie van het regeerakkoord het vuur na aan de schenen. Het mocht niet meer baten.†

Is niet iedere profetie self-fulfilling eigenlijk? Ik bedoel: een profetie moet wereldkundig zijn gemaakt om een profetie te kunnen zijn. Dus: waarom roepen profeten eigenlijk wat zij menen te kunnen voorspellen?

Hebben we niet altijd maar voetstoots aangenomen dat een profetie een voorspelling moet zijn – is?

Om een profeet te zijn, is hij genoodzaakt een toekomstige stand van zaken te beschrijven. Maar het is hem niet toegestaan deze stand van zaken door middel van zijn profetie te verhinderen. Ligt het dan niet voor de hand dat juist het profeteren die toekomstige situatie waarschijnlijker maakt? Het is immers ronduit onwaarschijnlijk dat de profetie in kwestie helemaal geen invloed op die situatie zal hebben.

Voor wie is de profetie eigenlijk bedoeld?

Natuurlijk hebben we het idee dat de goede verstaander er iets mee zal doen om de persoonlijke gevolgen ervan positief te beïnvloeden, maar ook dat kan juist ook bijdragen aan het realiseren van de profetie. Een profetie is immers een waarschuwing noch een drukmiddel om het juiste gedrag te stimuleren.

 

 

† Arjen Fortuin – https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/01/hoe-humberto-tan-zijn-sfeermonopolie-kwijtraakte-a1594096 1 maart 18


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *