Ontegenzeggelijk het geval

“Los van elkaar wijzen ze op dezelfde pijnpunten: de klassen zijn te groot, leraren staan onder druk en leerlingen voelen zich niet goed voorbereid op hun examens. Genoeg ruimte voor bijscholing dus, redeneren ze.

Een deur op een kier waait open. Redeneren legitimeert naar hartenlust.

“Hoe meer leerlingen het examen halen, hoe beter de school immers voor de dag komt in inspectierapporten en onderwijslijstjes. Vandaar dat sommige scholen hun leerlingen tegenwoordig zelf aanraden een bijles of toetstraining in te kopen. Josic is niet verbaasd: “Scholen willen hun leerlingen het liefst zo snel mogelijk door hun schoolcarrière jagen, zonder zittenblijven, zonder van de leerlijn af te wijken.

Terwijl we juist tijd nodig hebben. Quality time met je eigen mensen en met hen die je eigenheid vergroten: je ontstaat pas in het leren – een tabula rasa? een tabouleh racer!

“Zuid-Korea heeft van alles geprobeerd – tot een verbod op schaduwonderwijs en politiecontroles aan toe. Dat werkte niet. Uiteindelijk heeft de overheid ervoor gekozen dan maar zelf bijles aan te bieden. Als de duvel eenmaal uit het doosje is, krijg je ‘m er niet meer in.’

Djinns zijn veel groter dan wij durven denken.

 

Bron: Rik Rutten – https://decorrespondent.nl/4756/Bijles-is-booming-en-daarmee-ook-de-onderwijsongelijkheid/955435232268-579fc61c 20 juni 16


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *