De cockpit mag dan leeg zijn, maar niemand begrijpt ook hoe die werkt
“Die moeilijk beheersbare complexiteit is dan ook iets wat door de jaren heen zo gegroeid
is, legt Jan Friso Groote uit. De informaticahoogleraar van de TU Eindhoven vergelijkt de
banken-IT dan ook met een middeleeuwse toren. Vrij naar hoogleraar informatica Chris Verhoef
in de Volkskrant.
Je kunt je haast afvragen welk systeem niet de neiging heeft zo uit de hand te lopen. Zolang we ze deductief blijven opzetten, hoe kan het dan ingericht zijn op de onverkende ruimte die futur is?
“Deze verzameling systemen die banken in de loop der tijd hebben opgebouwd, noem je legacy.
Het probleem: na al die honderden aanpassingen is het overzicht verdwenen.
Ofwel: waarom het nu zo is. Mooi woord trouwens – legacy – en waarom is het eigenlijk zeau’n mooi woord?
“En dat is het tweede obstakel: hoe de IT-systemen precies werken, is na al die jaren van
complexiteitsgroei nooit opgeschreven.
Of wel, maar zelfs dan… kom je er niet uit.. Hoe zou je dat in een begrijpelijk overzicht krijgen?
“IT’ers documenteren niet uit zichzelf, want die kennis is hun goudmijn. Dat is hun
wisselgeld én de reden dat zij interessant zijn voor hun baas.
Helemaal verdwaald in rationaliteit. Als dat zo mocht zijn.
“Het schrijven van nieuwe software moet vaak in een hoog tempo gebeuren. Noteren hoe het
precies allemaal in elkaar steekt, daar is geen tijd voor.
Dus we zijn al door onszelf ingehaald. We hoeven er helemaal niet meer op te wachten!
“Er was maar één collega op de hele afdeling die precies wist hoe dat deel van het systeem
werkte: een man van 64 die een paar weken later met pensioen zou gaan. “Na vier nachten
doorwerken was die oude man helemaal op,” zegt de ex-medewerker van ING en ABN. “Dat was
voor ons een wake-upcall.
Vetoballers.. zijn net zo zeldzaam.
“Of, wat hij zelf heeft meegemaakt: een bankrekening die van de een op de andere dag
verdwijnt.
En echt wegverdwenen bleef klaarblijkelijk. Want “niets is zo filosofisch als software. (Stephan Smit)
“Waarom doen banken hier niks aan? Dat heeft met een aantal zaken te maken. Om het probleem echt aan te pakken, is een cultuuromslag nodig (toegegeven: waar sommige banken al wel mee bezig zijn).
En daarom hebben we, omdat het hele leven van de mens draait om-in termen van cultuur, van
habitus, van Newspeak, een maatschappelijk paradigma nodig. Zei daar iemand Stenen Tafelen?
Maar die zijn maar van steen.
“De eerdergenoemde voormalig IT’er bij ABN bracht een aantal jaar geleden in kaart wat het
betekende als zijn bank zo’n grote systeemtransformatie zou doorvoeren: 1,5 miljard euro.
Productontwikkeling zou bij de transformatie voor een paar jaar stilstaan. Volgens hem
funest voor banken, in een tijd waarin je je vooral onderscheidt met nieuwe apps voor de
consument.
“Er is licht aan het einde, maar waar kan de tunnel komen?
“Volgens de onderzoekers bezit 81 procent van de commissarissen geen enkele IT-expertise.
Dat is niet alleen begrijpelijk, maar zelfs een vorm van noodzakelijk, als we uitgaan van de
schijnbare doch schier onovertreffelijke dwinging van onze grootste gave: het bewustzijn.
“Een woordvoerder van de Rabobank zegt dat er bij het betalingsverkeer van de bank ‘een
beweging plaatsvindt om complexiteit en legacy te reduceren,’ zodat de bank ‘een
toekomstvast betalingsverkeer kan bieden.
Maar wie is toekomstvast? Met zeveneneenhalf miljard al op de hoek?
Bron der gedachten: Guus Ritzen – https://decorrespondent.nl/4290/Banken-beheren-miljarden-euros-maar-hebben-hun-eigen-technologie-niet-op-orde/861820257870-4a06afb1 7.4..16