Waarom zouden we per se voorspelbaar willen zijn? Om ons te gedragen?
Door die stukjes data te analyseren, kan Facebook een beeld krijgen van je
drijfveren en je sociale netwerk. Die informatie is voor adverteerders natuurlijk
reuze interessant. [..] Te mooie data om te laten liggen.
Overtuigd van de rationaliteit van deze overwegingen lijken marketing corporaties
ons helemaal klemvast te krijgen. Maar hoezo eigenlijk? Privacy bestaat niet in een
traditionele samenleving, maar door voort te borduren op de verlichting en ervan uit
te gaan dat we rationeel zullen moeten zijn, wordt een dergelijke nekklem wel
degelijk een systemisch wapenfeit.
Het vijfde principe is het toevoegen van ruis aan je bestaan. [..] Als je je sporen
niet kunt verbergen, verstop ze dan in nog meer sporen. Ze ontwikkelden bijvoorbeeld
een browser-plugin Ad Nauseam. Die klikt op alle advertenties die je online te zien
krijgt. Voor adverteerders, die je overal volgen, is jouw informatie waardeloos
geworden.
En dat gaat in de richting van het juiste antwoord. Het losschudden van de behoefte
aan een image, je losmaken van je karakterleegte, geïrriteerd raken vanwege
overbodige aanbiedingen, persoonlijke helderheid en bovenal burgerlijk ongehoorzaam
zijn aan de kantiaanse Stasi.
Natuurlijk maak ik hier a Tory category mistake, aangezien het gedoe met metadata vooral een probleem is wanneer je in Egypte woont en we dat in het geheel zijdelings hebben laten liggen, terwijl Dimitri het wel degelijk benoemt. De vraag is echter of dat wel het echte gevecht is.
Bron: Dimitri Tokmetzis – https://decorrespondent.nl/3406/Interessant-hoor-die-strijd-
tussen-Apple-en-de-FBI-maar-het-echte-gevecht-is-allang-verloren/684233053218-
ddaa6f05 31 maart 16