“Toetswaan

“.. ook in het onderwijsveld zelf wordt gewaarschuwd voor een obsessie met het ‘meten van ‘opbrengsten’ in het onderwijs’.

Een logische obsessie. Maar een paradoxale.

“Hoopvol merkte de onderwijsdeskundige Philip J. Idenburg bij zijn afscheid als hoogleraar in de jaren zestig op dat het onderwijs niet langer ‘als een snoepwinkeltje’ hoefde te worden bestuurd.

Briljant!

“Onderzoekers schreven dit verschil niet toe aan aanleg, maar aan behandeling: van arbeiders- en boerenkinderen werd in de regel minder verwacht, en hun intelligentie werd door leraren onbedoeld te laag ingeschat.

Dus wat heeft de verwachting van die leraren geproduceerd in de verwachting van de leerlingen?

“Hoewel veel leerlingen profiteren van het maatwerk dat door toetsing mogelijk wordt, heeft het systeem ook vervelende bijeffecten.

Genereert niet iedere oplossing in ieder geval een probleem op een hoger niveau..?

“Omdat democratie, onderwijs en zorg tegenwoordig toegang boden tot de gehele bevolking, waren nieuwe bestuursinstrumenten nodig om deze publieke voorzieningen te reguleren en te controleren.

.. Maar nu hebben we dan big data.

 

Bron: https://decorrespondent.nl/3926/Waarom-maatwerk-altijd-tot-meetwerk-leidt/788696114778-4c779a27


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *