Het gaat maar door
Wat is de kracht van het model?
a) het is Heracliteisch, ofwel, het is gebaseerd op het idee dat we continu veranderen. Dat brengt met zich dat het makkelijk, natuurlijk en vanzelfsprekend is dat we veranderen. Dit lijkt een niveauverwarring, maar probeer zelf maar. Het idee is subversief. Waar het om gaat is dat “het Freudiaanse inzicht” dat als je er oog voor krijgt het binnen je actieradius komt en dus onderhevig aan het bewustzijn:
b) focus op het bewustzijn. Het bewustzijn werkt, het is alleen geen bewustzijn. Dat betekent een hoge mate van leerbaarheid. Er zijn geen grenzen aan het model, omdat begrenzing altijd met zich mee brengt dat je ervan overtuigt en doordrongen raakt dat dat het moet zijn. In dit licht kan je Bandlers opmerking dat NLP geen wetenschap is, plaatsen. Hij wilde natuurlijk geen eikels om hem heen die hem gingen bewijzen dat zus en zo niet kon. Dat is het hele punt.
c) het is dus ook geen model, het is een inval
d) motivatie, hilariteit, uit de tent lokken, dat zijn alle hoofdbestanddelen. Verrassende maakbaarheid en onoverzichtelijkheid en belofte zijn alle hoofdbestanddelen, of consequenties.
Wat wordt bij wiskunde gezien als het onderwijsprobleem? De leerlingen realiseren zich niet in welke situatie ze zich bevinden, welke regel ze nu zouden moeten kiezen. Het lijkt een Leren I probleem, maar het heeft meer weg van Leren II: wat is inductie?
