Learning III of IIictory
Learning III is leren, nu helder is wat leren is.
Maar leren betekent – juist omdat het gaat over non-lineair leren – ook stimuleren en motiveren. Leren (i.e. Leren I) heeft iets van “De leraar leert het aan de leerling,” en dan moet die laatste ook gewoon zn bek houden.
Om Lineair Leren Leren (Leren II) goed aan te pakken, werkt het (veel) beter als de leerling zelf ook al ideeën heeft, & uitspreekt, over zijn voorkeuren en zijn slecht verborgen talenten.
Maar Non-Lineair Leren Leren (Leren III) is erop gericht dat de totale situatie verbetert – er is niet langer sprake van de traditionele situatie van een leraar en een leerling, een situatie die voor optellen en spellen goed genoeg is. Behalve dat het na verloop van tijd wel duidelijk moet worden, duidelijk gemaakt moet worden, dat de situatie van de expert vs. de belofte alleen van toepassing is in hele vereenvoudigde voorstellingen van zaken.
Hetgeen ons verkeerd opvoedt. Wat precies is waar het hier om gaat.
De Hiërophant van de Rede heeft het laatste woord. Dat is voor de waarachtige leraar natuurlijk onvoldoelde, want het doel is immers dat de l… de ander juist op weg gaat de lente van de hersenen tegemoet.
